المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال لكل عربى حقيقي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نور الاسلام
2008/12/30, 11:01 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فى البداية انا بعزى نفسى وكل المسلمين او كل عربى حقيقي على اللى بيحصل فى غزة وبسال سؤال لكل واحد بشوف الموضوع ولازم يجاوب لانه لوماجوبش هنا هيجاوب ولو بعد سنين وهو : لما يسالك حفيدك ياجدو او ياتيتة هى اسرائيل عملت كدا ازى وانتم كنتم فين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اكيد طبعا هترد ؟ وهيسال هو انت كنت بتشوف كل ده وسكت؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وانت طبعا هترد طب انت عملت ايه ياجدو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(المصرى)
2008/12/31, 10:29 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
فى اول كلامى احب اقولك يا نور
انا لا امتلك اى قوة للدفاع عن فلسطين الشقيقة
ولة امتلك كلمة القوة ولا امتلك سلاح لكى اقتل العدؤ الحبار
بس امتلك لى فلسطين الدعاء
وامتلك الشهادة لنفسى احب انى اكون شهيد من شهداء القدس
تحياتى ليكى يا غالية على هذا السؤال الذى لا امتلك لة اى اجابة
المصرى

ميرووو
2008/12/31, 10:54 PM
فعلا يانور العرب وقفوا يتفرجوا وشايفين غزة بتتحرق وشعبها بيتدمر

للاسف لا نملك سوى الدعاء لهم

وحسبنا الله وتعم الوكيل

fatenmhn
2009/1/4, 9:21 AM
لو كنا ذوي سلطة كنا عملنا شي لكننا لا بيدنا حيلة غير الدعاء والتصدق والمظاهرات سواء في الشارع او عالانترنت
فسأقول لها بسبب اولياء الأمر الذين كانوا في زمننا كما أولياء الأمر الذين كانوا بزمن أهالينا الذين سكتوا وتآمروا على فلسطين من 70 عام

ايمان الشربينى
2009/1/4, 3:57 PM
هقولة اية
هقولة اية
هقولة اية
هقولة يابنىالحرب قامت واعدت اعيط شوية من المناظر البشعة اللى جايبينها على الشاشة
وبعدين خدنى الحماس وقلت هطلع مع زمايلى فى مظاهرة قامت ماما قايلالى الحكومة مش عاوزة صوت عشان تفكر بهدوء
فقلتلها حاضر ياماما هتاخد قد اية
قالتلى الحكومة بتاعتنا مش هتسكت وهترد وتردع الجبنا
فرحت واستنيت يوم واتنين وتلاتة واربعة
ورحت على ماما فين الحكومة ياما
ماردتش
فين الحكومة يماما مردتش
جريت على اخوية
اعمل اية يااخوية
قلى ادعيلهم
قلتلة منا منمتش طول اليل بدعيلهم
قلى قاطعى منتجاتهم
قلتلة قاطعتها من ساعات حرب العراق
قلى ما باليد حيلة
قلتلة وهما
ام قلى هم مين
قلتلة اهلنا فى فلسطين
قلى ربنا يتولاهم برحمتة
امت رحت لزمايلى قلتلهم اية الحل
قالولى رئيسنا حكيم وعارف بيعمل اية واكيد اللى بيحصل دة خدعة والعرب عاملين مفاجاة
وهينصرو اخواتنا فى فلسطين
اعدنا نستنى ونستنى ونستنى لما حصل عمرنا 80 بعد ماكان17 ولسة بنستنى يابنى ولسة هنستنى وانت كمان لسة هتسنى

mona
2009/1/7, 3:37 PM
مرسي اولا على طرحك للوضوع..
سعتا انا مش هعرف ارد بصراحه لاننا فعلا متكتفين بقيود ابر من الحبال والسلاسل
وربنا يثبتهم..

h_8_8
2009/1/7, 11:11 PM
انا هعرف ارد علفى السؤال ده

انا عندى حل يا نور

اولا تتدعى بنيه خالصه و تتبرع بدمك و اموالك
ثلاثه حلول لا يكفى العاجز انه يعملهم

واللى عايز يعرف يتبرع بالمال ودمك فين احسن حاجه هى نقابه الاطباء

شكرا وارجو المتابعه معى

yoyo.vet
2009/1/13, 6:40 PM
احنا بالنسبة كشعب مش كحكام معانا اكبر شيء في الدنيا وهو الدعاء

شكرا نور علي عرض الموضوع

ruby
2009/1/13, 6:50 PM
شكرا اختي في الله علي الموضوع
وبجد اكتر حاجه نمتلكها هي الدعاء
الدعاء الدعاء الدعاء
وربنا قادر علي كل ظالم
وربنا نصره قريب ان شاء الله

shoaib
2009/1/13, 10:16 PM
التولى عند الزحف
إنه التولى عند الزحف000 لقد كانت الأمة الإسلامية دولة واحدة قبل إلغاء الخلافة الإسلامية على يد الأفاق العميل أتاتورك !!والسؤال من الذى قسم الأمه إلى دول ودويلات كما نراها اليوم ؟ التقسيم الجغرافى يصب أولاً وأخيراً لمصلحة الغرب المستعمر حتى نصبح لقيمات صغيره يسهل إلتهامها الواحدة تلو الأخرى00 وهذه هى إستراتيجيتهم
ثم زرع الفتن فى الدولة الواحدة وإثارة النعرات القومية والطائفية والدينية لتتفكك أواصر الدولة الواحدة وتنهار 000لابد من الأخذ فى الإعتبار أن نتعامل مع القضية كقضية أمـــــه إسلاميـــــــــة إذا إشتكى منها عضو تداعى لها سائر الجسد بالحمى والسهر00 أما مايحدث الآن من سكوت وخنوع وخشوع فهو التولى عند الزحف

هدايه
2009/1/13, 10:41 PM
اشكرك على الموضوع الغالى
انا املك ايه بايدنا
بايدنا ندعى نتبرع بمال بدم معان ده سهل بس فى كتير مكبر ونليم فى بيته اوعايش فى الطراوه ذى ما بيقولو
بس فعلا لو جه يوم وكان ممكن يكون فى ايدنا اكتر من كده بكتير ناس كتير مننا هتخاف واتقول وانا مالى
لما نبص حولين حتى واحنا فى عز الازمه شايفين شباب ميقدرش يدافع حتى عن نفسه او ما يعرفش غير حاله
زى ما كتير قالو كونات المجتمع
اعتقد ان اسرائيل واحبابها ليست فى فلسطين فقط بل قريبة كثيرا تعد العده حتى لا ترهق اسرائيل كثيرا فتاتى على الجاهز
فعلينا اولا محاربة الاقرب
هل بالغت قليلا