المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مرتبى

محاسب/محمدعبدال
2009/2/9, 12:27 PM
كثير من المشاكل تحدث بسبب مرتب الزوجة 0
الزوج يقول أنا تزوجتها على أساس أنها موظفة تعيننى على الحياة 0
الزوجة تقول هذا حقى أتصرف فيه كيف
أشاء 0
مارأيكم فى الموضوع
دعوة للنقاش

yoyo.vet
2009/2/9, 1:47 PM
اسمع يا اخ محمد
في الدين اصلا المراة درة بيتها
ومش ملزمة انها تعمل
ولو عملت يبقي كتر خيرها
لكن المسئول عنها وعن احتياجتها هو زوجها
وراتبها بيكون ليها حرة التصرف فيه
لكن لو ساهمت بيه في احتياجات البيت يبقي كتر خيرها
لكن دي حسب رغبتها وليس اجباري عليها

مسلمه
2009/2/9, 10:09 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
في البدايه أحب أوضحلك يا أخ محمد أن ربنا سبحانه و تعالى جعل للمرأه زمه ماليه مستقله مما يعطيعها حق التصرف في أموالها كيفما شاءت و لكن زي ما احنا بنقول اللي اوله شرط آخره نور لو الزوجين من قبل الزواج متفقين إنهم هيتشاركو في المصاريف إذا هي ملزمه بمشاركته مصاريف البيت و لكن إن كان عمل فيها أبو علي و قالها انا ياحبيبتي مش عايز من فلوسك حاجه انا متجوزك لشخصك مش طمعان فيكي يبقى هو بقى يتحمل نتيجة كلامه
و من وجهة نظري إن أي زوجه بتشتغل لابد إنها تشارك في مصاريف البيت ليه خلونا نتكلم بالعقل
دلوقتي الزوجه اللي بتشتغل غالبا بتقصر في حق زوجها و أولادها و بالتالي هي لازم تعوضهم عن هذا التقصير ولازم
يستفيدو من شغلها اللي جاي عليهم بخساره ده يبقى لازم تشارك في المصاريف مش بمرتبها كله و لكن بنفس النسبه اللي بيشارك بيها الزوج يعني لو الزوج بيحوش 10% من مرتبه إذا هي كمان من حقها تحوش 10 % من مرتبها و بكده يكون في مساواه و لكن برضو زوجها لازم يعاونها في البيت لانها مش معقول تشتغل بره و جوه و تصرف و هو يشتغل بره بس و يصرف نفس النسبه ده مش عدل إذا الإنصاف إن الزوجين يتعاونو في كل شئ في المصاريف و في الأعمال المنزليه و تربية الأولاد و توجيههم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

mimostar
2009/2/10, 5:10 AM
والله انا شايف ان مكان المراة بيتها
انما لو عيزة تشتغل فهي بالمرتب بتعها تعمل بية الي هي عوزاة ممكن تشتري لنفسها ملابس والمكياج والحاجات بتاعت
الستات ومفيش مانع بردة ان لو جوزها عايز تجيب حاجة في البيت ومش قادر علية ان هي تساعدة مش عيب خالص