المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل تؤيد الزواج المبكر

كيليوباترا
2009/4/24, 8:11 PM
...هل تؤيد الزواج المبكر...

عادة قديمة تلاشت مع مرور الزمن ثم عادت مرة اخرى( الزواج المبكر) يعني لما البنت تبلغ سن الرشد علطول تتفضل لعش الزوجيه فهل يمكن ان تكون البنت في هذا السن ام ومربيه ومعلمة ومنشئة اجيال دا هيا يدوب مراهقة وكفاية مسؤوليات الزواج وغيرها وغيرها الظاهرة دي يمكن ماختفتش عند المجتمعات الخليجية بس بدات تكبر في المجتمعات الاخرى وفي المجتمعات المصريه يمكن هيا مش ظاهرة كبيرة بس لسة اهل الريف دي عادة متاصلة عندهم فهل هيا صح ولا غلط تايدها ولا لا

اكيد مستنيا ارائك موردودكم ويارب متتاخروش

:blush2::blush2::blush2:

tota_tote
2009/4/26, 10:34 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا شكرا على الموضوع الهايل ده
ثانيا طبعا الزواج المبكر غلط مليون في الميه لازم الواحده تعيش سن المراهقه والا هاتعيشه على كبر وده مش كلامي دي دراسه سمعتها من دكتور العائله ان الشاب او الفتاه اللي مش بيعيشوا سن المراهقه وبيتزوجوا في سن المراهقه بيتجلهوم المراهقه على كبر بعد ال سن40 وده اكبر دليل على ان الجواز في سن المراهقه غلط وكمان الرك في الاول والاخر على الاهل هما اللي بيفتحوا عيون بناتهم على الجواز انا عندي والدتي ربنا يخليهالي كانت طول عمرها تقولي دراستك الاول وبعد ماتتخرجي تبقى تفكري في الجواز بس بعد ما تدخلي الجامعه وتتخرجي وفعلا كل ما واحد يتقدملي من زملائي ارفضه ولو حد اتقدم لاهلي يرفضوا وارفضه قبلهم

ياريت كل البنات تفكر ان الجواز هايجي هايجي يعني مايستعجلوش لازم الدراسه الاول وبعد كده الجواز لان صدقتوني الجواز من غير علم جهل لازم الواحده تتعلم وتقراء وتتثقف علشان تبقى ام وزوجه مثقفه تنفع اولادها وزوجها وبيتها وعلى فكره الراجل بيحب الزوجه المتعلمه المثقفه
وربنا يهدي الاهالي الجهله

السلام ختام
تـــحـــيــــــــــــاتـــي
اســـــــــــــــراء

روشة مصر
2009/5/2, 2:52 PM
لا طبعا مأيدش الكلام ده
تسلمي على الموضوع
http://up101.arabsh.com/my/d257390.gif (http://up101.arabsh.com/)

كييليوباترا
2009/7/4, 11:19 AM
مشكوووووورين خالص ع الردود

yoyo.vet
2009/7/13, 6:42 PM
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم:"من استطاع منكم الباءة فليتزوج"

يعني ان الرسول امر بتعجيل امر الزواج كلما اتيح الامر رغبة في حفظ الاعراض والبعد عن الشهوات

شكرا علي هذا الموضوع اختي الحبيبة

jihed
2009/7/13, 11:55 PM
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم:"من استطاع منكم الباءة فليتزوج"

يعني ان الرسول امر بتعجيل امر الزواج كلما اتيح الامر رغبة في حفظ الاعراض والبعد عن الشهوات

شكرا علي هذا الموضوع اختي الحبيبة

يعني بعد كلام الراجل ده يا ريت محدش يتكلم كتير في الموضوع وسيبو الي يتجوز بدري يتجوز مديقين ليه بس

ربانزل
2009/7/14, 5:43 PM
طبعااااااااااا ما ما بايد الزواج المبكر

شكرااااااااا لك على الموضوع

كييليوباترا
2009/7/15, 12:33 PM
اختلاف الراي لا يفسد للود قضيه

اشكركم جميعا على ارائكم الثمينه لك تحياتي وتقديري