المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الخوف...موضوع للنقاش

yoyo.vet
2009/9/1, 5:18 PM
الخوف:

شعور طبيعي موجود لدى البشر بدرجات متفاوته...يصبح مرضا اذا تواجد بشكل دائم ومستمر وبدون أسباب واضحه

فقد يصبح الخوف مرض نفسي مزمن يقف عائقا أمام تحقيق الأهداف..ان ذاد عن المألوف وسيطر على الانسان وجعله فريسته ..

وان طاردهُ في كُل لحظه...وانقض عليه كل وقت.....فدمر حياته

وقد نجد هذا الشعور يسيطر علينا كباراً وصغاراً..فتجدنا نخاف من الموت...الحياه..المستقبل..الحب..المرض...الفراق...ا قامة علاقات جديده.............

جميعُنا نعلمـ أن المُستقبل بيد الله...ونؤمن بقضاء الله...فلا راد لقضائه..

ولكن ماذا لو أن ماضينا مؤلمـ...يجعلنا نتجرع الأسى فى حاضرنا...فيجعلنا الماضى والحاضر نخاف المستقبل وكأنه شبح...

فكثيراً مايمر الانسان بتجربه أليمه...تجعل ماضيه مؤلم،وتفسد حاضره...وتجعله يخاف مستقبله

ويصبح أسيراً لخوفه ورعبه

أسئلة النقاش

هل وقعت فريسه للخوف يوماً؟ وهل انتصر عليك؟

ومن وجهة نظرك ماذا نفعل حتى لا يأسرنا الخوف ويسيطر علينا؟

shemody
2009/9/16, 12:23 AM
الاول عوزه اشكرك يايويوعلى مواضيعك الهادفه
هل وقعت فريسه للخوف يوماً؟
اكيد كلنا بتقابلنا لحظات خوف بس بدرجات متفاوته زى ماقولتى فى الاول على حسب عمرنا والمواقف اللى بنتحط فيها
وهل انتصر عليك؟

لحد النهارده لا بس محدش عارف بكره فيه ايه لان الواحد دايما عايش فى قلق من المستقبل ربنا يستر
اللانسان لما بيحس انه ضعيف بيسيطر عليه الخوف اكتر من الازم ممكن توصل لحد الرعب والمرض علشان كده الواحد لازم ديما يكون عنده ثقه فى نفسه انه اقوى من اى موقف وفوق كل ده ثقته بربنا طبعا

yoyo.vet
2009/9/30, 7:54 PM
الاول عوزه اشكرك يايويوعلى مواضيعك الهادفه
هل وقعت فريسه للخوف يوماً؟
اكيد كلنا بتقابلنا لحظات خوف بس بدرجات متفاوته زى ماقولتى فى الاول على حسب عمرنا والمواقف اللى بنتحط فيها
وهل انتصر عليك؟

لحد النهارده لا بس محدش عارف بكره فيه ايه لان الواحد دايما عايش فى قلق من المستقبل ربنا يستر
اللانسان لما بيحس انه ضعيف بيسيطر عليه الخوف اكتر من الازم ممكن توصل لحد الرعب والمرض علشان كده الواحد لازم ديما يكون عنده ثقه فى نفسه انه اقوى من اى موقف وفوق كل ده ثقته بربنا طبعا

انا اشاركك رايك اختي شيمودي
انا عن نفسي انتابتني بعض لحظات خوف قد تستمر ايام
وخصوصا لما بحس اني ضعيفة ومنكسرة او ايماني ويقيني ضعيف
نورتي الموضوع بردك اختي الحبيبة

سومه الزهار
2009/10/3, 3:14 AM
اولا بشكرك يا يويو علي الموضوع الجميل ده واحنا اتعودنا علي موضيعك الحلوه دي
هل وقعت فريسه للخوف يوماً؟ ومن منا لم يقع فريسه للخوف وخصوصا من المستقبل وماذا يخبئ لنا
وهل انتصر عليك؟نعم للاسف

من وجهة نظري عندما نشعر بالخوف يجب ان نفكر في الله اكثر ونكون عندنا يقين بأنه لا شئ قد يصيبنا الا الذي كتبه الله لنا
وايضا نحتاج وقتها للجلوس مع اقرب الناس الينا

yoyo.vet
2009/10/3, 3:03 PM
اولا بشكرك يا يويو علي الموضوع الجميل ده واحنا اتعودنا علي موضيعك الحلوه دي

هل وقعت فريسه للخوف يوماً؟ ومن منا لم يقع فريسه للخوف وخصوصا من المستقبل وماذا يخبئ لنا
وهل انتصر عليك؟نعم للاسف

من وجهة نظري عندما نشعر بالخوف يجب ان نفكر في الله اكثر ونكون عندنا يقين بأنه لا شئ قد يصيبنا الا الذي كتبه الله لنا

وايضا نحتاج وقتها للجلوس مع اقرب الناس الينا

جزاكي الله خيرا حبيبتي علي ردك الطيب
دمتي لي بكل محبة
وسلمت يداكي

نور الاسلام
2009/11/9, 10:00 PM
السلام عليكم وحشتونى كلكم واكيد هتقولو دى بتروح فين وبعد كده تيجى صح انا كنت مسافرة المهم موضوعك حلو زى العادة طبعا وانا عندى وحدة صحبتى عندها فوبيا من القطط وبصراحة مسببلها مشاكل كتيرة المهم انا طبعا عندى خوف شديد من ربنا اول محس نفسى بعت شوية عن ربنتا وابتدى منحنى امانياتى ينزل بعدكده بفوق وطبعا اكتر قرات القران والصلاة

yoyo.vet
2009/11/9, 10:45 PM
السلام عليكم وحشتونى كلكم واكيد هتقولو دى بتروح فين وبعد كده تيجى صح انا كنت مسافرة المهم موضوعك حلو زى العادة طبعا وانا عندى وحدة صحبتى عندها فوبيا من القطط وبصراحة مسببلها مشاكل كتيرة المهم انا طبعا عندى خوف شديد من ربنا اول محس نفسى بعت شوية عن ربنتا وابتدى منحنى امانياتى ينزل بعدكده بفوق وطبعا اكتر قرات القران والصلاة

انتي وحشتينا اكثر يانور
فينك يابنتي
وحشنا كلامك الجميل كعادتك
وانا متفقة معاكي كلما ماتبعد عن ربنا ومنحني ايمانك يقل يسهل دخول الشيطان لقلبك والتسلل اليه

the ever
2009/11/27, 7:36 PM
أول ما أحس انى هبقى فريسه الخوف لازم أطلع نفسى من المود الى انا فيه و أئكد لنفسى انى أقوى منه...
موضوعك أكثر من رائع.

yoyo.vet
2009/12/31, 2:52 PM
أول ما أحس انى هبقى فريسه الخوف لازم أطلع نفسى من المود الى انا فيه و أئكد لنفسى انى أقوى منه...
موضوعك أكثر من رائع.

ردك هو اللي رائع
دمتي لي بكل مودة