المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شويه اسئه عن الحب بس جوبو بصراحه

kamel
2009/10/7, 12:19 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
كيفكم يا حلوين يا اللى ديما منورين المنتدى بمواضعكم و ردودكم الجميله
الموضوع سهل جدا بس لازم اتكلم شويه كده قبل م اقوله
و لا ايه
اولا كل سنه و انتم طيبين و فعلين فى المنتدى بمناسبه 6 اكتوبر
بصوا انا مش حكون تقيل عليكم اكتر من كده احنا حندردش شويه ماشى
ياااااااااه اخيرا هدخل في الموضوع اتمني ان الموضوع يعجبكم كلكم و هستني ردودكم بلاش بخل في الردود .
كلنا اكيد بنفكر في الحب وكل واحد وواحدة نفسها تعيش اروع قصة حب وفتي الاحلام ياخد عروسته علي الحصان والكلام ده اللي مش موجود الا في الاحلام انا بقي عندي ليكم شوية اسئلة وهنجاوب بصراحة......

1)ازاي كل طرف يعرف ان التاني بيحبه؟

2)ليه دلوقتي اللي بيحصل غالبا ان الشاب يتعرف علي البنت ويفضلوا يحبوا في بعض بالسنين وبعدين يسيبوا بعض؟

3)ليه في الوقت اللي البنت تكون فيه بتكدب علي الشاب او لنقل انها بتخونه بيكون هو كويس جدا معاها في الفترة دي؟

4)ليه الشاب لما بيتاكد ان الانسانة اللي معاه بقت ملكه وبقت متعلقة بيه يبتدي يقلع القناع ويبان علي حقيقته ويدور علي فريسة جديدة ؟

5)ليه دايما الاسهل اننا ننسي الحب بدال م نحافظ عليه؟

6)ليه دايما عشان ننسي قصة حب قديمة لازم نسحب في سكتنا قرص اسبرين نتسلي بيه شوية لحد ما ننسي؟

7)ليه العذاب غريزة مرتبطة بالحب؟

8)ليه الشاب دايما لما بيفكر يرتبط اخر واحدة ممكن يفكر انه يرتبط بيها هي الانسانه اللي حبته من غير ما تفكر وامنته علي مشاعرها وفي الاخر يسيبها ويقول ان لازم اكيد زي ما حبته حبت غيره وهتحب غيره من بعد ما يجوزها ويا حرام هو عايز واحدة تحافظ علي بيته لكن اللي حبته بجد ووثقت فيه دي لا اخييييه ييعععع متنفعش يبقي ده ايه؟

9)ليه مفيش حكاية بتستمر زي ما بدات بكل حب ليه غالبا نهاية الحب جرح؟

10)لو حبينا واتجرحنا اكيد لازم نفضل فترة طويلة من غير حب ؛طب لو ظهر حد جنبنا في نفس الفترة اللي احنا فيها دي او بمعني اصح فترة النقاهة نعمل ايه نفتح قلبنا لحب جديد يخلينا ننسي ولا في الحالة دي ميبقاش حب ويبقي زي ما قلت قبل كدة قرص اسبرين مؤقت؟

11)ازاي بعد ما ننجرح نقدر نسلم تاني ونحب ازاي واحنا هنفضل طول الوقت نقارن بين الحب القديم اللي جرحنا والحب الجديد ولو قلتولي لازم ننسي طب بالزمة في حد بيحب بجد ويتجرح وبيقدر ينسي خالص كدة ؟
الحقيقة اسئلة كتير ومملة بس برضه حتردوا ايه رايكم !!!
لا بجد بالله عليكم ردوا عليا كلكم قبل م الموضوع يتشال متبخلوش عليا وتكسلوا.

AHMED_PC
2009/10/7, 3:04 PM
بص المشكله ان انتا جي في القسم العام يعني مينفعش الموضوع يعدي من تحت ايدي
هوا موضوع جامد و الاسئله جميله
بس انتا جي في منتقه صعبه الكلام فيها
بس المهم اجبات مختصره خالص عشان الاسئله كتيره

1-هيا المفروض الخطوه الاؤلي من الولد و مينفعش تكون من البنت و ان عن نفسي بحب الصراحه و الوضوح في الحته دي

2-دا موش اساسي اؤ شرط و احنا ديما بنبص علي الحلات الي باظت في الاخر مع ان ياما حلات نجحت

3-برده مش شرط المفروض يكون الولد كويس علي طول و دا وجبه اما بئا رده فعل البنت بلخيانه اؤ العكس فدا يرجع للبنت

4-فريسه ؟؟؟ ايه يا عم اقليه جدا من البني ادمين اللي بيفكروا بالطريقه ال.... بالعكس المفروض يبئا سعيد باليهوا فيه

5-مين اللي ائلك ان اي منهم سهلين بلعكس الاتنين صعبين جدا

6-برده بتتكلم علي عدد محدود كل الناس يا كامل فيهم الكويس و الوحش الصالح و الطالح ولا ايه

7-بالعكس تمام دي جمله اعتاد الجميع علي قولها يعني تفتكر ان الواحد لازم يتعذب عشان بيحب دا كلام

8-لا اله الا الله ياعمنا في ناس كويسه في الحياه و الله يعني مش كلهم من النوعيات التيت دي

9-هوا انتا عمرك ماشوفت حاله حب نجحت و خلصت بسعاده و فرح و كدا ليه متخيل ان اخر كل حب كره و البنت بتتجوز ابن عمها و جو الافلام العربي دا

ا 10-و الله انتا ادري و اعلم اللي انتا فيه دا حب و لا احتياج للحب في فرق

11-في ناس قلبها ضعيف ميعرفش ينسي حتي بعد ما يعيش تجربه جديد و في ناس قلبها جامد مش قاسي لا ممكن يجي علي نفسه و يشتغل علي نفسه لحد ماينسي

حرام عليك جبتلي ارتجاج في المخ :36_1_42[1]:
و علي اخر الزمن البتني اسامه منير
ماشي موضوع زي ال ....لا موضوع جامد
شكرا يا ريس
تسلم

kamel
2009/10/11, 3:21 AM
شكرا يا برنس على ردك الجميل
و خصوصا الحته الاخيره
تسلم :36_1_11[1][1]:

kamel
2009/11/16, 12:15 AM
ايه يا جماعه مفيش حد صريح فى المنتدى غير احمد و لا ايه

kamel
2010/2/15, 11:03 PM
ايه يا جماعه فين الناس الصريحه

بنت فلسطينية
2010/2/16, 4:27 AM
1)ازاي كل طرف يعرف ان التاني بيحبه؟

من النظرات , او ابتسامه

2)ليه دلوقتي اللي بيحصل غالبا ان الشاب يتعرف علي البنت ويفضلوا يحبوا في بعض بالسنين وبعدين يسيبوا بعض؟

والله دا حسب طبيعة الشب اذا كان حابب يتسلى وبس فهو مستعد يقعد سنتين وتلات واربعه وهو يحب في البنت وبعدين يسبها

3)ليه في الوقت اللي البنت تكون فيه بتكدب علي الشاب او لنقل انها بتخونه بيكون هو كويس جدا معاها في الفترة دي؟

يمكن لانه هو بيكون يخونها في نفس الوقت اللي هي بتخونه فيه وبيكون عارف انها بتخونه بس هو ساكت بمزاجه على شان اذا عرفت البنت انه هو بيخونها متتكلمش وتفضل ساكته
يعني زي ما بيقولو يمسكها من ايديها اللي بتوجعها .

4)ليه الشاب لما بيتاكد ان الانسانة اللي معاه بقت ملكه وبقت متعلقة بيه يبتدي يقلع القناع ويبان علي حقيقته ويدور علي فريسة جديدة ؟

الشباب كلهم كدا بس يتأكدو انه البنت اتعلقت فيهم وحبتهم حب لا يوصف يدورو على غيرها او على فريسة تانية على شان يجرحوها ويعلقوها فيهم من تاني

انا من رئيي نحافظ عليه اسهل بس عند بعض الشباب والبنات ما بيكون سهل عليهم يحافظو على الحب بسبب المشاكل وعدم التفاهم بين الطرفين
على شان كده لازم يكون في تفاهم وحب كبير على شان يكون الحفاظ على الحب اسهل بكتير من انه ننساه

6)ليه دايما عشان ننسي قصة حب قديمة لازم نسحب في سكتنا قرص اسبرين نتسلي بيه شوية لحد ما ننسي؟

لا اسبرين ايه يا عم الاحسن بيرة وحتة حشيش ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
احسن حاجة الواحد يعملها على شان ينسى حبه القديم , ما يفكرش فيه ويشغل نفسه في اي حاجة تانية ويمسح اي حاجة تخصه او ليها علاقة في الحبيب القديم

يا ابني من غير عذاب الحب ,,, الحب ما بيكون ليه طعم من الاساس

8)ليه الشاب دايما لما بيفكر يرتبط اخر واحدة ممكن يفكر انه يرتبط بيها هي الانسانه اللي حبته من غير ما تفكر وامنته علي مشاعرها وفي الاخر يسيبها ويقول ان لازم اكيد زي ما حبته حبت غيره وهتحب غيره من بعد ما يجوزها ويا حرام هو عايز واحدة تحافظ علي بيته لكن اللي حبته بجد ووثقت فيه دي لا اخييييه ييعععع متنفعش يبقي ده ايه؟

دا يبقى جنان على فكره في ناس كتير بتفكر في الطريقة المتخلفه دي انا مش هقول الشباب بس وكمان البنات ليهم طرق في الخيانه
وما بحبش اي حد يقول الجملة دي زي ما حبتها هحب غيرها , الجملة دي بتحسسني انه البنات مفيش ليهم قيمة في المجتمع اللي احنا عايشينوا

بص هقلك ما فيش حب في الدنيا دي كلها الا ما يكون فيه زعل وجرح بس المهم انه يحل الزعل ويرجعو لبعض الا اذا كان الجرح خيانه مثلا فالحب دا مستحيل يستمر

10)لو حبينا واتجرحنا اكيد لازم نفضل فترة طويلة من غير حب ؛طب لو ظهر حد جنبنا في نفس الفترة اللي احنا فيها دي او بمعني اصح فترة النقاهة نعمل ايه نفتح قلبنا لحب جديد يخلينا ننسي ولا في الحالة دي ميبقاش حب ويبقي زي ما قلت قبل كدة قرص اسبرين مؤقت؟

طبعا دا ما بيكون حب , دا بيكون استريح للشخص اللي جنبه وما فيش حد وقف معاه في محنته غيره فأكيد ما بيكون حب وزي ما انا قلت بيرة وشيشة ههههههههه

11)ازاي بعد ما ننجرح نقدر نسلم تاني ونحب ازاي واحنا هنفضل طول الوقت نقارن بين الحب القديم اللي جرحنا والحب الجديد ولو قلتولي لازم ننسي طب بالزمة في حد بيحب بجد ويتجرح وبيقدر ينسي خالص كدة ؟

بيقدر ينسى مهما كان الجرح كبير او صغير فلازم ينسى لانه في النهاية الشخص دا جرحه وما بيستاهل انه يزعل عليه او حتى يفكر فيه .

شكرا ليك يا كامل على الموضوع الرائع

واسفه جداااااااااااا على التأخير بس انا ما كنت واخده بالي

kamel
2010/2/16, 4:46 AM
اولا : شكرا على ردك و صراحتك
بس انتى مش شايفه انك متحامله على الشباب اوى
مش كلهم كده

بنت فلسطينية
2010/2/16, 6:13 AM
لا انا في بعض الاسئلة معاكم وبعضها مع البنات على شان محدش يزعل

كييليوباترا
2010/2/25, 6:10 PM
لا بجد الموضوع ده جااامد يستاهل ردود اكتر من كده ومش شايفة انو فيه اي حاجة غلط

المهم الاسئلة

1)ازاي كل طرف يعرف ان التاني بيحبه

بيبان م الحركات والكلام

اكيد بيكون بنهم شئ غلط او فيه معصية لله او بتقف قدامهم الظروف بس لو كان بينهم خير هيفضل علطول بينهم خير
حتى لو سابو بعض

لا والله مش كل الناس كده مع ان اغلبية الناس بقو كده انا شيفة ان البنت والشاب المفروض ميبقاش بينم حوالرات حب م الاول لا دايما بتكون غلط وحرام وبتنتهي بعداوة وكره وبتسيب الم كبير اوي وجرح عميق ف القلب فمفيش داعي ليها م الاول

تقدر تقول كده ان النوعيه دي بتبقى بتزهق لما بتوصل للي عيزاه فبيحاولو يضيعو وقت على اد ما يقدرو عشان ميزهقوش حتى لو كان على حساب غيرهم

ععشان لما بنحافظ عليه بيبقى شئ صعب اوي فبيكون الاسهل ننسى

لا تعليق
اي هدف ليه عزابو ولان الحب اصعب هدف فلازم يكون عذابه اصعب عذاب
يعني مفيش حب منغير عذاب

اصل خصوصا ف حكاية الجواز دي الناس بتحكم العقل مش القلب او العاطفة ودا بالنسبة للشاب اما البنت بس بتتكلم بلغة العاطفة فيمكن عشان كده

لا والله مش دايما

لا بتختلف من شخص لاخر بس ف الغلب بيبقى حب نسيان

لا لازم الواحد ينسى عشان يقدر يعيش ومفيش حد مبيقدرش ينسى حتى لو خد ده وقت طويل ف الاخرلازم ينسى

اسفة لو كنت طولت

لك تحياتي

kamel
2010/2/26, 2:14 AM
شكرا كليوبترا على الاجوبه
و بجد انتى متفائله جدا
تسلمى