المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مبادرة للصلح مع الجزائر

ياسر سنجر
2010/2/6, 12:25 AM
:36_1_39[1]: مبادرة للصلح مع الجزائر
مبادرة لإصلاح العلاقات بين شعبي مصر والجزائر .. من مبدأ إن يريدا إصلاحا يوفق الله بينهما

أولا : يجب أن ينسى كل من الشعبين أي إساءة وجهت إليه من الشعب الآخر
ثانيا : يعلم كل من الشعبين أننا إخوة في الإسلام والعروبة واللغة وأن رسولنا الكريم رفض بكل شدة ألوان التعصب القبلي والتفاخر بالأنساب والاباء والأجداد فليشطب كل منا هذا من قاموسه
ثالثا : يعتذر كل منا للاخر عما بدر منه لأخيه وينسى أو يتناسى كل إهانة أو سب أو إساءة سمعها أو علمها أو نقلت إليه وليبحث كل منا عن أخ له في الشعب الآخر ليوجه له الاعتذار بنفسه عما بدر منه أو من أي فرد من شعبه تجاه الشعب الآخر
رابعا : يتراجع أو يلغي أو ينفي كل من أفراد الشعبين كل أثر على النت أو في الصحف أو في الإعلام عما بدر منه تجاه الشعب الآخر
أبدا بنفسي الآن وأتوجه إلى ساحات الحوار الجزائرية عبر الانترنت والمنتديات والفيس بوك ولن أتوانى عن هدفي حتى لو صدني أي فرد منهم بسم الله أبدأ
أتوجه ببالغ أسفي واعتذاري لكل الأخوة الجزائريين عما بدر منا في حقكم .. سامحونا سامحكم الله وغفر لنا ولكم

محب الله
2010/2/6, 2:19 AM
بارك الله لك هذا ما اردناة
اتوجة معك الى ساحة الاعتزار وارجو من كل جزائرى ان يسامح كل فرد مصرى عما بدر منة من اساءة او خلاف فسامحونا سامحكم الله وغفر لكم

ياسر سنجر
2010/2/6, 6:55 AM
إن كنت صادقا في موافقتي فامسح توقيعك هذا وقدم اعتذارك بارك الله فيك .. وجزاكم خيرا على المرور الكريم:36_1_55[1]:

محب الله
2010/2/6, 6:28 PM
السلام عليكم
اولا حضرتك شكلك مش فهمت التوقيع بتاعى معناة اية.افهمك.
انا اقصد ان فى ناس من مصلحتها تعمل الفتنة بين البلدين منها اللى قدام حضرتك دة زى مثال على الصورة اللى قبلها اللى فيها اسرائيل والله دة قصدى الاول والاخير

mimostar
2010/2/7, 3:32 AM
انا مش عارف انتو بتقول كدة ازاي وبناء علي اية مهو فعلا لازم يعملو معانا اكتر من كدة
ناس ضربت اهلنا واصحبنا وفي الاخر تقولو نسامح ولا مش عارف اية ازاي ياعني
والله ابعتلكو رسائل ناس جزائريين بيبعتهوالي علي الفيس بوك واوريكم الكلام الي بيقلوة علينا وفي الاخر القي ناس تقول تصالح ومش عارف اية
انا بصراحة مش عارف اقولكم اية

مملكه الحب
2010/2/7, 3:17 PM
الموضوع مش محتاج التعصب ده كله يا mimostar انا عارفه ان حاجه زى كده صعبه فى حقنا والموضوع كله مبادره سلام بس هو سؤال ليه الجزائرين هما اللى ميعملوش المبادره دى هما غلطوا فى حقنا بالبلطجه بس احنا اخدناه فى الكوره واعتقد ان العالم كله كان فى صفنا ده غير انهم بيتصلوا بالمصريين وبيشتموهم وده حصل مع اقرب الناس ليه عشان كده انا مش معاكوا وانتوا كمان المفروض مش تعملوه مبادره السلام معاهم هما اللى يعملوها مش احنا احنا مصريييييييييييييييييين احنا اللى المفروض نقبل نصالحهم ولا لا مش نعرض عليهم الصلح هما اصلا نسوا اللى احنا عملناه معاهم واننا وقفنا جمبهم اد ايه بيردوها لنا دلوقتى بالشتايم والضرب

ميرسى ياياسر على الموضوع الجميل واعتقد انه ينفع مع اى بلد عربيه تانيه مش مع الجزائر وعلى فكره الجزائر بينكروا انهم عرب اصلا ده غير اهتمامتهم بالغه والفرنسسيه وبيحاولوا بقدر الامكان الحفاظ عليها

mimostar
2010/2/9, 4:39 PM
واحنا اصلا نهتم بيهم لية اصلا ولا نتكلم عليهم هما اقل من ان احنا نتكلم عليهم دولة عالم ولا يعرفونا ولا في بنا اي حاجة والكلام بتاع الوحدة ومش الوحدة دة كان زمان
خلاص دولة نسيو انهم عرب اصلا اذا كانو هما ولا تونس او المغرب فخلاص بقي خاليهم في حالنا واحنا في حالنا
بس ميجيش واحد مصري ويقول مصالحة ومش مصالحة يبقي كدة عيب

تقى
2010/2/28, 3:04 PM
بارك الله فيك اخي الكريم
ميرسي على الموضوع و ربي يحفظك و جزاك الله الف خير و مش كرة القدم تفرق بين الاخوة و المسلمون