المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الرد عن مانشر فى المصرى اليوم

هانى الشربينى
2010/7/24, 8:33 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا ايها الذين آمنوا ان جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهاله فتصبحوا على ما فعلتم نادمين

انا مواطن من مدينة كفر الزيات واحب اعلق عن ما كتب فى المصرى اليوم احب اقول ان كل الكلام ده مش صحيح واظن انكم تبالغون جدا ست فوق السبعين ومعاها بخاخه للتنفس ربنا يعطيها طولت العمر بس احنا نعيش لحد 50 سنه بس وانتم بتقولو اهالى كفر الزيات يتنفسون ثانى اكسيد الكبريت بقى ده معقول بالذمه امال احنا عيشين ازاى
نفسى تنزل كفر الزيات فعلا وتشوفو رأى الناس والله هيكون غير اللى انتم مفبركينو زرع ايه اللى بيتحرق اظن ان انتم قولتو من فتره ان مصنع السماد المحبب بدون ترخيص وتم اغلاقه من اكتر من سنه ودلوقتى بتقولو الشركه انتم عاوزين ايه بالظبط من البلبله دى الكل عارف الشركه الماليه رائدة صناعة الاسمده الفوسفاتيه فى الشرق الاوسط والحاصله على شهادة الايزو 9002 وبها اكتر من 2000عامل انا اناشدكم وانا مواطن ايضا ان تأتو الشركه الماليه وتشفو بعينكم الجمال داخل الشركه من اشجار ونباتات زينه وازهار وعشب اخضر كل ده عايش ازاى لما انتم بتقولو ان الشركه بتحرق ورق النباتات واظن ان جهاز شئون البيئه اخذ عينات من المداخن ومياه النيل وكانت النتيجه لا يوجد بها اى تلوث والحمد لله الشركه وفقت اوضاعها 100/100 واللى مش مصدق يجى يشوف بعينه
بدل ما تشردو العمال والاطفال شايفين الشغل كتير قوى فى مصر حرام عليكم
انا نفس الحلقه تبقى من طرفين مش من طرف واحد وطبعا لو حد قال كلام حلو عن الشركه بيتشال فى المنتاج ماهو مش المطلوب
وانتم بتقولو اهالى كفر الزيات هو الكام بيت اللى بجوار الشركه هما كفر الزيات طيب مافى مساكن برضه للشركه بجوار بيوتهم العمال فيها ازاى وفى نادى كبير وبينافس فى الدورى والكل عارفه وبيدخلوه فى غاية الجمال
لما هما متضررين قوى بيسكونو بجوار الشركه فى اراضى زراعيه ليه وبيوتهم كلها مخالفه للقانون لان الدوله لا تسمح بالمبانى فى الراضى الزراعيه
والشركه عمرها اكتر من 80 سنه فين الكلام ده من زمان
فى النهايه احب ان لا تحكمو على شيىء من طرف واحد

ناصر مهدى
2010/7/24, 9:35 PM
اشكرك اخى هانى الشربينى
على هذا الموضوع