المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مواطنين كفر الزيات ينفون اى تلوث

هانى الشربينى
2010/7/24, 8:35 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا ايها الذين آمنوا ان جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهاله فتصبحوا على ما فعلتم نادمين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد ان قام الهجوم على الشركه الماليه واتهامها بالتلوث
البيئى لقد قمنا بالخروج الى الشوارع وعملنا حوار مع الشباب وكان كل المواطنين مندهشين لما صدر فى جريدة المصرى اليوم
وكان اول حوار مع

الاستاذ / رامى لاشين
رابعه حاسبات ومعلومات وكان رده
انا اسكندرانى اسكن فى المدينه من 23 عام ولم ارى اى تلوث بجد والله فى المدينه ومافيش اى شركه بيحدث منها شيىء الا كل خير وعلى علمى ان الشركه الماليه عامله حديقه جميله على الكورنيش بجوار الشركه وعشرات الاسر يوماتى بيكون موجدين فيها اسمها حديقة سوزان مبارك وانا اللى مزهقنى من البلد كترة التوكتوك اكثر من 10000 الالف توكتوك تخيل كل دول فى بلد صغيره مثل كفر الزيات والله مش بنعرف نمشى على رجلينا من كثرتهم

وده كان رد الاستاذ رامى تعالو نشوف واحد تانى

احمد وجيه \ كلية تجاره جامعة طنطا
انا اسكن بالقرب من الشركات على بعد حوالى 500 متر من الشركه الماليه ولم اصب بأى ضرر انا واخواتى واصدقائى ولا نعرف عن التلوث شيىء من اتجاه الشركه بالعكس كل يوم جمعه كنا بنذهب الى نادى الشركه ونقوم بلعب كرة القدم نادى جميل جدا ولو فى تلوث يبقى مش من الشركه دى علشان دى اللى انا بروحها وعلى فكره الملعب ملاصق للشركه
ومافيش اى تلوث والله فيها ولا لى حد اعرفه فيها وشكرا

واتعرفنا على شخص كمان
اسمه الاستاذ/ محمد براغيت مدرس بالثانويه الصناعيه
وقال.
انا اسكن بالقرب من الشركه الماليه بينى وبينها يدوب شارع .
اسكن فى شارع السينما ومن على سطحى ارها بوضوح
ولم اسمع منذو والدتى عن تلوث او اى مرض ولو كان فى حاجه كنت اول واحد اصيبت بها لانى قريب جدا وانا اكذب كل الكلام ده واللى مش مصدقى كورنيش النيل هو اللى يتكلم تعالو بعد المغرب وشوفو مئات المواطنين على الكورنيش الذى يبعد بضعة امتار فقط من الشركه ولو كان فى حاجه كان زمان الكورنيش بينش ولو طلعت بالليل هتلاقى سكان البلد كلها على الكورنيش بيتمتعو بالهواء النقى وشكراا
واظن كده البلد والحمد لله خاليه من التلوث وفعلا الازمه الوحيده هى التوكتوك وياريت تشوفولها حل

انا مواطن من مدينة كفر الزيات واحب اعلق عن ما كتب فى المصرى اليوم احب اقول ان كل الكلام ده مش صحيح واظن انكم تبالغون جدا ست فوق السبعين ومعاها بخاخه للتنفس ربنا يعطيها طولت العمر بس احنا نعيش لحد 50 سنه بس

واناشدكم وانا مواطن ايضا ان تأتو الشركه الماليه وتشوفو بعينكم الجمال داخل الشركه من اشجار ونباتات زينه وازهار وعشب اخضر كل ده عايش ازاى

ناصر مهدى
2010/7/24, 9:37 PM
اشكرك اخى هانى الشربينى
على هذا الموضوع

هانى الشربينى
2010/7/30, 6:04 AM