المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مصر جديدة .... عهد جديد .... وابدأ بنفسك

kamel
2011/2/13, 2:31 PM
بيان شــــــــــــباب مـــــــصر الـشرفاء
مصر جديدة .... عهد جديد .... وابدأ بنفسك
مــــن الـــــيوم
====================
هذه بلدك انت .. لا تصنع "مبارك" أخر.. صمتك وضعفك هما من صنعا مبارك وهذا عهد جديد نصنعه بأيدينا

" القسم الرسمى لكل مصرى من الآن"

أقسم بالله العظيم .. ان التزم بما لى وما علي تجاه هذا الوطن .. وان اقوم بكل اخلاص بعملى على اكمل وجه من اجل رخاء هذا البلد وتقدمها .. والا اسكت على اى حادثة فساد وان اسعى لكشف كل ماهو فاسد امامى .. وأن أضحى بكل ما هو غالى ورخيص من أجل تراب مصرنا العظيمة .. وأن أقوم بالارتقاء بأخلاقى للأفضل من أجل مجتمع طاهر وأفضل .. والى الامام دائما ...يا مصر ..
================================
· لا تلقي الـزبالة بالشـوارع ،لا تكـسر إشـارة المرور، لا تـدفـع رشـوة، لا تـــزوّر ورقة .
· لا تسمح لـظابط يـعذب مصــري زيك .. لا تسمح لاي شرطــى يـهـينك وقـدم فيه شـكوي .
· لا تهرب من مخالفة فإن أخطأت فإنصاع للقانون ولا تدفع رشوة تبدأ بها عهدا فاسـدا جـــديدا .
· لا تكن سلبيا واضرب يد الظلم دوما .. لا تتســاهل مع المخطأ وواجــهه بتصرفـــاته الخاطــئة .

· إوعي تنسى حريتك أبداً.. إوعي ماتشتركش في الانتخابات.. إوعي تبيع صوتك بأي ثمن.
· إوعي تنسي احترامك لنفســك وللأخرين .. إوعــي تــهين حد .. إوعــي تســخر مـن حد .
· إوعي تسمح لمسئول يتجاهلك أو يبتزك وتذكرأنه يعمل لكى يخدمك ولولاك ماكــان هــو .
· إوعي تقول انا واقف فى ملك الحكومة بل انت تقف فى ملكك .. فهذه " مصــر " وطــنك.
· إوعي تقول انا مالى بل هو مالك إوعـي تقول ماليــش دعـــوة بل انت صاحب الدعــــوة .

· أنا ســأقــرأ دســـتور وقوانــــين وطـــني لأعـــــرف حــقـوقــي وواجــباتى الـقـانـونيــة .
· أنا مش حادفع رشاوي ولا إكراميات تانى في المرور والأقسام والمصالح الحــكوميــــة .
· أنا سأقدم بلاغ ضد أي تعدي من رجل شرطة حتى لوكان سايق عربية بالاتجاه المعاكس.
· أنا مش ناوي أعاكس بنات لإنهم اخواتى المصريات. أنا سأفخر ببــلدي أمـــام الأجـــانب.
· أنا سأتطوع لمساعدة الـــناس وسأعامـــلهم باحـــترام وسأقدر ظـــروفهم ومــــعـاناتهم .
· أنا سأشجع صناعات بلدي .. أنا سأبــلغ جــهاز حـــماية المــستهلك عن أي غش سلعي .

لا يوجد فرد أفضل من الأخر الغنى مسـاوٍ للفقير والمسلم مساوٍ للــقبطى وكلنا مـصريون

ملحــــوظه صغيره لو بجد نفسك ف التغير يستمر وتفضل فى حريه.....َ
{كن ايجابيا : انسخ البيان وانشره أو علقه لنساعد في بناء مصر حرة}

ثورة 25 يناير...ليست فرصة للتغيير السياسي فحسب وإنما فرصة ليثبت كلا منا وطــنيته

م....ن

Cheetos
2011/2/13, 7:45 PM
موضوع جـــــــــامد اوييييييي

فعلا لازم كلنا نحافظ ع البلد عشان دى بتاعتنا مش بتاعت حد تانى

مملكه الحب
2011/2/13, 7:59 PM
عندك حق فعلا يا كامل احنا ىزم نبدا بنفسنا لازم نتغير ونغير كل فساد حولينا

ومينفعش اسكت على فساد بعد كده(الساكت عن حق شيطان اخرص)

موضوع حقا رائع

مشكووووور على مجهوداتك المتميزه