المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عرفت معنى الحب

nemoo
2007/1/19, 1:00 AM
ما معنى كلمة الحب بالنسبة للانسان
(انا لا اقصد حب العاشق لمعشقته فقط ولاكن اقصد الحب فى كل شى)
اريد ان اعرف معنى الحب من وجه نظر كل الاعضاء وياريت ذكر مثال لا اريد ان شخص يقول ان الحب احساس وعاطفة وهو اسمى معانى الوجود وان الحب كالهواء والماء بالنسبة للانسان لان كل هذا معرف

انا من وجهة نظرى ان الحب موجود فى كل شئ حول الانسان يحيطه ويلازمة هذا بالنسبة لحب الاصدقاء والاقارب مثل حب الام بطفلها فبدون الحب فى قبها له تطرقه يبكى ويجوع وحب الطالب لدراسته فبدون حبه لها يصبح طالب فاشل وحب العمل فبدون حب العمل لا يصلح المجتمع انا من وجه نظرى انا المصرين لما ياتوا ليفعول شئ بيفعله من قلبهم لما بيحبو بيحو بجد ولما بيعيطوا او يبكو بيبكو بجد ولما بيدوا او بيعطو بيعطو بجد .............
اما بالنسبة لحب العشق لحببته
فهوا يجمل حياة الفرد ويعكرها ايضا انا ليس لى تجارب كثيرا فى الحياة وانما فى حد فكرى ان عند ضياع الحبيب حبيبته منه او العكس فهذا لا يعنى ضياع الحياه باكملها وانما ياتى حب ثانى ووووووو
ولاكن ليس فى نفس الوقت بعد مررور التجربة بفترة.. ليست كبيرة من وجه نظرى لان من تركنا ونحن نحبه وهوا يعلم هذا فهذا الشخص لا يستحق حبنا له وانما هوا اقصد الحب كالوهم
(((مش عارف الكلام دة صح ولا خطاء اريد التعقيب علمنا باننى يمكن لى ان استغنى عن اى شخص استغنى عنى او فكر فى هذا واجد نفسى انساه بسرعة كبيرة على الرغم من ان وجودة فى حياتى كان ضرورى جدا وارجع افكر فى واحد تانى او اننى اتعلق بالمتعلق بى جدا)))

سفروت
2007/1/19, 2:40 AM
انا اعتقد ان كلامك فيه شيء من الخطا
انا معكي فحب الحبيب لحبيبتة او العكس عندما يضيع ليس معناه ضياع الحياه
هو هيكون في عايش بياكل و يشرب بس مش اللي هو عاوز يعشها حياه بلا معني بلا احساس بلا هدف
بس هي في الاخر اسمها حياة و انت عايشة بس مش كل واحد علي وجهة الارض عايش بيكون عايش بصحيح
و علي راي عمرو دياب (انا عايش و مش عايش)
اما بالنسبة ليكي انك يعني بتنسيهوم بسرعة فانا اعتقد انك لسه محبتيش بجد
و يارب يكون كلامي ميزعلكيش:(

رهين
2007/1/19, 11:49 AM
الموضوع جميل وحساس

وفعلا الحب موجود في حيتنا بصفه عامه

بس دلوقتي الموجود فعلا حو حب العشاق

انما حب الاصدقاء بقي نادر

وحب الاقارب مبقاش في

يعني انا شايف ان لو لقيت الحب لازم اتمسك بيه حتي

وبجد بجد انا مش عارف اقول ايه ؟ مش لاقي كلام اقوله

كل الي اقدراقوله

تسلم ايدك علي الموضوع المهم

رهين

nemoo
2007/1/19, 3:12 PM
شكرا اخوانى على المرور الكريم
وعلى فكرة يا سفروت انا ولد مش بنت

سفروت
2007/1/22, 1:07 PM
سوري معرفش انت ولد ولا بنت
بس علي العموم اسمك حلو

kitkat
2007/2/5, 3:20 PM
الموضوع مهمة جداا فى رأى يا نيمو وشكرا ليك انك طرحته
انا فى رأى الحب موجود فى كل شىء حيات الانسان .. والحب نوعين ايجابى وسلبى
ممكن الناس تستغرب من الكلام وتوقلك يعنى ايه ايجابى وسلبى.. اقوله ايوه لان الحب موقف وأفعال من مجرد كلمة او احساس انك بتحب انسان او بتحب تعمل حاجة معينة او بتحب تصحى الصبح مثلا او مابتحبش.. لان انت ممكن تحب حاجة لكن بتحبها بطريقة غلط او بتحبها لكن مش بتظهر الحب ده اومش بتعمل شىء تقول من خلاله انك بتحبه وتحسس نفسك بيه عشان تحس بالسعادة اللى بيمنحها الحب لكن لو معملتش حاجة تجاه الحاجة اللى بتحبها وبس مكتفى بالقول المشهور ( انا بحبها - انا بحب ده.. وخلاص ) ده يبقى الحب السلبى والمرفوض..
ارجو انى قولت كلامى فى صورة مفهومة

كيت كااااااات

اميره الجمال
2007/3/10, 8:00 PM
شكرا يا nemoo
على الموضوع

انا من وجهه نظرى زى مقال

*سفروت ورهين*

اميره الجمال
2007/3/10, 8:02 PM
ومؤمنه بالكلام اللى

قاله كيت كات

لانه مقنع وواقع

الف شكر ربنا يبارك فيك

اختك فى الله

طائرة الغرام
2007/3/13, 1:32 PM
بجد الموضوع جميل اوى

بس الحب موجود فى حياتنا

وانا مش معى رهين فى الكلمة اللى

قالها انى حب الاصدقاء نادر هو

مش نادر اوى لان فى اصدقاء بتخون

صديقتها اوى

شكرا اوى على الموصوع الجميل داية

من اختكم طائرة الغرام

عبد الرحمن عاطف
2007/4/7, 4:36 PM
الحب كلمة كبيرة لا يستيطع أحد أن يعبر عنها ولكنها اختصرها فيما يلي:
ا = انا
ل = لو كل طرف يفكر في الآخر.
ح = حريص على الطرف الآخر
ب = بكل حياتي احميك وارضيك وادافع عنك

Test Tube
2008/2/15, 2:56 AM
الحب هو الحب . انه شئ معقد للغايه لدرجه ان كتبا و كتبا لن تتسع لتصف المعنى الحقيقي للحب

yoyo.vet
2008/3/22, 4:47 PM
الحب موجود فى كل شئ حول الانسان يحيطه ويلازمة هذا بالنسبة لحب الاصدقاء والاقارب مثل حب الام بطفلها فبدون الحب فى قبها له تطرقه يبكى ويجوع وحب الطالب لدراسته فبدون حبه لها يصبح طالب فاشل وحب العمل فبدون حب العمل لا يصلح المجتمع انا من وجه نظرى انا المصرين لما ياتوا ليفعول شئ بيفعله من قلبهم لما بيحبو بيحو بجد ولما بيعيطوا او يبكو بيبكو بجد ولما بيدوا او بيعطو بيعطو بجد .............

كلامك كله صح يانيمو تسلم علي الموضوع

بووتي
2008/3/24, 10:51 AM
الحب ده احلى حاجه في حياتنا
بس فين اللي يستحقه
موجودين بس فين

the ever
2008/3/24, 7:28 PM
الحب ليس بكلمه ...........
انما ستجده حين تنظر بعينيك ا لى السماء و عندما تتأمل فى خلق الله. ستجده حين تلقى نصفك الآخر فى الحياه و تشعره حين تفكر بها.
انه الحب انه الحياه ...................فلولا الحب ما كانت الحياه................و عندما رأيت الحياه جميله بعينيك فالسبب الحب ...
و لو ظللت اكتب لن انتهى فالحب كالنهر لا يجف انما يزيد.............................

انه الحب...... انه الحب ..... انه الحب،،،،،،،،