المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بين السياسة و الرحمة

احمد حمدى
2007/7/27, 3:34 PM
بداية احب ارحب بكل من يشاهد هذا الموضوع واتمنى ان يعجبهم ثم اود ان اطرح سؤالا:من يمكنه العيش 11 يوم من غير نقطة مياه؟ اهذا من الرحمة؟ ثم نرى السيد المسئول يؤكد ان الامر ليس سوى مجرد مؤامرة من مافيا الاراضى ,ردد السيد المسئول ذلك بكل تجاهل وعدم الاحساس بمشاعر الفقراء من هم تحت خط الفقر الذين بالرغم من ضالة مرتباتهم يشترون جركن المياه الملوث بما يتعدى 30 جنيها -واود ان اعرف البعض سبب ما ردده المسئول لقد ردد وفسر ذلك لانه فى الاصل كان ذو منصب حساس فى الامن لذا اول مافكر به هو مبدا المؤامرة والمصيبة الكبرى هى ليست ما قاله المسئول بل موقف الساده النواب الذى لم يفرق بين نواب الحزب الوطنى ونواب المعارضة او الاخوان او المستقلين فكلهم جاء موقفهم سلبيا وبين ذلك الثغرة الواضحة فى الاختصاصات بمجلسى الشعب و الشورى فتوقفت الاختصاصات عند تبادل الاتهامات وللاسف لايمكن تغيير الوضع الا عام 2009 واعتقد ان الموقف لن يتغير كثيرا فستبقى الازمة كما هى ازمة الشعب واتمنى ان لا اكون قد اطلت عليكم .... وشكرا

سماح موحه
2007/7/29, 1:14 AM
البلد فيها مشاكل كتير يا احمد لا تكن يائسا
الحال مش هايتصلح غير لما الناس هى اللى تتصلح
وشكررررررررررا على الموضوع

ناصر مهدى
2007/7/29, 4:23 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الغالى الحبيب مرحب بك فى بيتك الثانى البيت بيتك
السادة المسئولين اكيد مش غولون فى مشاكل اكبر من مشكلة المياء
كان الله فى العون
الله يبارك فيهم بيرصفه الشوارع بعد ميكثروه على شان الغاز وبعد كده يكثروه تانى على شان المجار وبعد كده يرصفوها وبعد كده يكثروه على شان الكهربا وبعد وبعد وبعد
عاوزهم بعد كل العمل الشاق ده يفتكرو المياء
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كان الله في العون

حمادة القلب الطيب
2007/7/29, 4:56 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

البلد فيها مشاكل كتير يا احمد لا تكن يائسا
الحال مش هايتصلح غير لما الناس هى اللى تتصلح
وشكررررررررررا على الموضوع

انا معا رائى سماح على الموضوع دا و شكرا على الموضوع الجامد دا

احمد حمدى
2007/7/31, 1:05 AM
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين شكرا على رد سماح و حمادة واعتقد اننى كنت over زيادة و اتمنى ان اكون افضل المرة القادمة اما بالنسبة للاخ البحار فانا لم اكن اقصد المعنى السياسى كما كنت اقصد المعنى الانسانى و شكرا على المشاركة جميعا

ناصر مهدى
2007/7/31, 1:38 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
ياباشا ولا يهمك البلاد دى بلادناولا زم نحبه ونخاف عليه طبعاااااااااااا

فروتى
2007/8/9, 5:44 PM
السلام عليكم

اخى الكريم احمد حمدى

لا تنسى ان بلدنا بحلوها ومرها ليست من البلاد الغنية واى دخل ياتيها سواء من قناة السويس او الغاز او غير ذلك تلتهمة الزيادة السكانية

وتم صرف فلوس كتير على البنية الاساسية وللاسف مش باين حاجة

بس اقول لك لا تنسى قول الشاعر

بلدى وان ضنت على كريمة *** وان جارت على عزيزة

ده انت ياراجل شايل اسم اغلى شهيد فى مصر

الشهيد احمد حمدى يعنى البيت عندك منبع الوطنية

يا عزيزى تفائل و ان شاء الله بكرة افضل من النهاردة

شكرا لك على الموضوع وبانتظار جديدك

احمد حمدى
2007/8/9, 5:50 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا لم اهن و لا شايل من بلدى لكنى شايل من ابنائها الذين لم يحافظوا عليها و شكراً لك اخي الكريم