المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ماذا تعنى لك او لكى صديق او صديقة على الانترنت ؟سؤال لشباب و بنات ؟

حمادة القلب الطيب
2007/9/5, 1:47 AM
السلام عليكم
الصداقه هي رباط متين يربط بين أثنين و يقوم على أسس قويمة أهمها الوفاء , الإخلاص , الحب , التفاني , التضحية , التفاهم , و العطاء بكل معانيه .
و نظرا لكل تلك الأساسيات فقد أعتبر البعض أن الصداقه الحقيقيه أصبحت من المستحيلات و يصعب و جودها بهذا الزمن الذي أصبحت تتحكم به المصالح الشخصيه .
و بظهور العولمة التي جمعت الناس من جميع أقطار العالم على شاشة صغيرة و قربت بين القلوب و العقول وُجدت نوع من الصداقة تكاد تكون للبعض وهماً و تكاد تبنى لدى البعض على أسس قويمة .
لذلك أتمنى منك عزيزي العضو أن تجيب على أسئلتي بصراحة متناهيه عن رأيك بصداقة المنتدى
ما رأيك بصداقة المنتدى ؟
هل لديك اصدقاء تتواصل معهم على الانترنت وتعتبرهم اصدقاء بكل ما تحمل هذه الكلمه من معنى ؟
وإذا كان الجواب بالايجاب فما الفرق بين صديقك على أرض الواقع وصديقك بالانترنت ؟
هل تعتقد بصدق المثل القائل ( رب أخٍ لم تلده أمك )و هل ينطبق على صديق الانترنت ؟
هل انت من الناس الذين يتعاملون بحذر مع صديق الانترنت ؟ أم تثق به ثقة عمياء ؟
هل سبق وأن كونت صداقات على الانترنت ؟ ووصلت تلك الصداقات الى لقاء مباشر ?فتحول صديق الانترنت الى صديق واقعي ؟
إلى أي مدى يمكن أن تثق بصديق الانترنت ؟
هل سبق لك وان أعطيت بياناتك الشخصية الحقيقية وصورك الشخصية لصديق الانترنت دون أن تشاهده ؟
هل حدث لك أي موقف محزن مع صديق الانترنت جعلك تتخذ موقفا من جميع أصدقاء الإنترنت ؟
تقبلوا فائق تقديري و إحترامي
حمادة القلب الطيب
للامانة
م
ن
ق
و
ل

nona mne
2007/9/10, 5:44 AM
ما رأيك بصداقة المنتدى ؟
ممتعه
هل لديك اصدقاء تتواصل معهم على الانترنت وتعتبرهم اصدقاء بكل ما تحمل هذه الكلمه من معنى ؟
اكيد وكمان فيه ثقه زائده فيهم
كتييييييييير واعفينى من باقى الاجابه لانها كثيره
نعم
كنت الاول بس دلوقتى لا انا فعلا اثق بس مش فى الاصدقاء الجادين
هل سبق وأن كونت صداقات على الانترنت ؟
ايوه
ووصلت تلك الصداقات الى لقاء مباشر ?
نعم
فتحول صديق الانترنت الى صديق واقعي ؟
نعم
لابعد مدى لانها حدثت بالفعل معى وللان
هل سبق لك وان أعطيت بياناتك الشخصية الحقيقية وصورك الشخصية لصديق الانترنت دون أن تشاهده ؟لالالا اتاكدت الاول من بياناته
هل حدث لك أي موقف محزن مع صديق الانترنت جعلك تتخذ موقفا من جميع أصدقاء الإنترنت ؟
مش موقف محزن سوء فهم مش اكتر
انا جربت بس للاسف لسه ما اخدش موقف

nona mne
2007/9/10, 5:45 AM
شكراً لك اخي الكريم

على موضوعك الهايل

حمادة القلب الطيب
2007/9/10, 11:27 AM
شكرا ليكى لان انتى اللى رديتى

و شكرا على الاجوبة و يارب باقى الاعضاء تجاوب

اميرة الاحزان
2007/9/10, 3:22 PM
ما رأيك بصداقة المنتدى ؟
ممتعه جدا
اكيييييييييييييييييييييييييييد كتيير
كتيييييييييييييييييييير وممكن تحكى وتقول اللى فى قلبك لصديقك على النت بس طبعا يكون الواحد واثق منه جدا
ايوه فعلا
اتعامل بحذر وانا بصراحه لا اثق باحد نهائى
هل سبق وأن كونت صداقات على الانترنت ؟ ووصلت تلك الصداقات الى لقاء مباشر ?فتحول صديق الانترنت الى صديق واقعي ؟
بصراحه لا
الى انى اقوله على ادق اسرارى
هل سبق لك وان أعطيت بياناتك الشخصية الحقيقية وصورك الشخصية لصديق الانترنت دون أن تشاهده ؟
لا
لا

وشكرا ليك يا حماده على الاسئله الروعه دى:) :)

حمادة القلب الطيب
2007/9/10, 7:28 PM
ربنا يخليكى ليا و شكرا يا جهاد و شكرا على صراحتك فى الاجوبة

و مستنى الرد من باقى الاعضاء

عودة السفاح
2007/9/13, 3:25 PM
أولآ الف شكر ليك على موضوعك الروعه ده
واسمحلى أجاوبك على الأسئله وخصوصا انى بدخل النت من وانا فى تانيه ثانوى
يعنى من زمن وقابلت ناس كتير واصحاب واحباب واخوات كمان

ما رأيك بصداقة المنتدى ؟

صداقات المنتدى هى من أفضل الصداقات التى يمكن ان تجدها وأن تعثر عليها لانها صداقه بيضاء مثل الكتاب المفتوح بالظبط .. فأنت فى المنتدى ستتعرف يوم بعد يوم عن صفات أصدقاءك ستتعرف عليهم وعلى كل أنفعالتهم .. ستجدهم فى الفرح وفى الحزن وفى كل المواقف .. ستجد رد فعلهم ومن هنا انت ستعلم عنهم الكثير والكثير مالن تعرفه عن طريق الشات الذى تختلط فيه الحقائق كثيرى فالرجل يكون أنثى والانثى رجل والكبير صغير والصغير كبير ولا توجد ثقه فى من تحدثه فى الشات على عكس المنتدى الذى تثق فى من يحدثك من المنتدى أفضل من الغريب لانك تعلم عنه الكثير من خلال وجودك معه فى المنتدى

حقيقى أنا عندى أصدقاء من خلال النت بس هما مش كتار هما مجموعه اصدقاءئ صعيرين والى جمعنا وسهل ان الصداقه دى تحصل بس رعه أننا كنا مشتركين فى منتدى جامعتنا لذلك كان من السهل اننا نتقابل فى الجامعه ونتعرف ونكون صداقه بسهوله انما انا دخلت اكتر من منتدى لكن فشلت انى اكون صداقات زى ما كنت فى منتدى جامعتنا لان للأسف كل الى كنت بعرفهم كانو من مناطق بعيده عنى فكان من الصعب انى اتواصل معاهم

فى أختلاف كبير اوى بين صديق الواقع وصديق النت .. صديق الواقع يعرفك على طبيعتك بدون أى تغير .. اما صديق النت فكلاكما تحاولان ان تظهرا لبعضكم تغير فى سلوك خاطيىء كنت تقوم به دائما .. فمثلآ تحاول ان تظهر امامه بشياكه فى اللبس وبزوق فى الكلام لانه اكيد ها يعرف ناس من المنتدى وها يكلمهم عنك علشان كده صديق الواقع بيكون احسن علشان بتكون بطبيعتك معاه وصديق المنتدى بيكون أحسن لان بتكون شخصيه افضل من شخصيتك فى كثير من الأوقات

فى اكتر الأوقات بيكون بينطبق على صديق الواقع انما فى حالات نادره جدا تكاد تكون معدومه ممكن تنطبق على صديق النت

لا غالبا بتعامل فى البدايه بالحزر ولا اعطى الثقه حتى لو كان اهل للثقه

اها حصلت كتير زى ما قولتلك فى منتدى جامعتنا .. ومن بعدها واحنا دائما نقعد مع بعض وكانت من اجمل صداقات عمرى

الى مدى ان يعرف اسمى الحقيقى فقط

لا . وحتى لو شاهدته وعلمت عنه كل شيىء غالبا اعطيه حاجات غير حقيقيه عن نفسى

لا

حمادة القلب الطيب
2007/9/13, 7:46 PM
شكرا ليك يا عودة السفاح بس لية يعنى متقولش لحد اسمك الحقيقى سنك الحقيقى

و كدا على اساس ان يبقى ليك اخ على النت تبقى حاجة جامدة صح

و شكرا ليك على رد الجميل دا

yoyo.vet
2008/5/18, 4:15 PM
ما رأيك بصداقة المنتدى ؟
عادية

ربما بس نسبة قليلة

كتير صديقك وجها لوجها تشوف في اي وقت بيبقي اقرب لك علي طول

مجربتش قوي لسه في بداية الصداقة دي

الحذر ضروري في كل شيء

هل سبق وأن كونت صداقات على الانترنت ؟
ايوه
ووصلت تلك الصداقات الى لقاء مباشر ?
لا

فتحول صديق الانترنت الى صديق واقعي ؟
الي حد ما

عادي زي ثقتي بالصديق العادي

لازم اتاكدالاول من بياناته

لا ليس حتي الآن

شكرا علي اسئلتك اخي حمادة

حمادة القلب الطيب
2009/8/11, 9:01 AM
فين الردود يا احلى اعضاء فى الدنيا

انا مستنى الردود من باقى اعضاء المنتدى